Telt-camping tester vintercamping

I forbindelsen med Messen Ferie For Alle i Herning, var der etableret en campingplads.
Her kunne man bo, mens man besøgte alle messens herligheder.

Vi har boet på pladsen før, i campingvogn. Nu ville vi prøve igen, men denne gang i vores smart air telt fra Outwell

Vores vintercamping i år, var præget af milde temperaturer. Til gengæld fik vi masser af blæst og regn.

Frost og høj solskin havde nok været at foretrække, men det meste af tiden tilbragte vi jo inde på messen med at jagte spændende nyheder.

Vintercamping i telt Vintercamping i telt Vintercamping i telt

Med gode futter, var der heller ikke fodkoldt

Vintercamping i telt

Vi havde ikke ovnen tændt om natten, men med en god sovepose, er det ikke nogen problem at holde varmen

Ovnen er monteret med en lille blæser som fordeler varmen i rummet. Noget der absolut er et must.

Den generelle konklusion, er at Petroleumsovnen lever op til vores forventninger.

At temperaturen ikke kunne klemmes højere op, skyldes nok primært, at udluftnings vinduerne i teltet ikke kunne lukkes tæt til. Så der stod en stiv kulling ind i teltet. Vi var derfor enige om at teltet ikke er bygget til vintercamping. Teltet er lavet af polycotton, som er et porøst og åndbart tekstil, som ikke har den samme tæthed som ren polyester. Det er derfor min påstand at vi ville have haft lettere ved at få temperaturen op, i et tilsvarende polyester telt.

Vi har påpeget overfor Outwell at de burde overveje muligheden for at lukke for udluftningeventilerne med et gardin, som der sjovt nok er over den ene udgangsdør, men ikke over de andre. Men i vores telt er vi nok nødt til selv at lave en eller anden velcro løsning

Vintercamping i telt KaminX K-304

Lidt nye ting blev vi dog fristet til. Bordet med fastealvnbollerne på, er vores nye bord til "sofagruppen" desuden købte vi et stativ til at stille køleboksen på så den kommer lidt højere op. Den nåede vi dog ikke at afprøve.

Outwell concorde L

Vi havde til anledningen, allieret os med Alt Om Camping og Wecamp. Vi testede Wecamps petroleums ovn, for at se om vi kunne holde varmen. Målet var ikke at være på tur i stor trøje og støvler. Men mere at finde ud af om vi kunne kompencere for lave udetemperaturer, så vi ikke er nødt til at vente til maj måned med at campere.

Fredag sidst på eftermiddagen, modtog vi ovnen en KaminX K-304 med en Varmeeffekt. 1,08 - 3,0 KW. Brændstofforbrug. 0,11 - 0,31 l/t.. Ovnen er med timer og termostat. sæt temperaturen på den ønskede rumtemperatur og ovnen klarer resten.

Fredag aften var rimelig vindstille og ovnen formåede at holde en rumtemperatur på 18-19 grader i teltet.med en udetemperatur på 4 grader, så det var muligt at sidde og spille kort og hygge sig, uden at skulle sidde i stor trøje. Lørdag morgen blæste det og regnede det. og mens vi spiste morgen mad (kl. 7.30) og rumtemperaturen kunne ikke klemmes over 16 grader.

Når vi snakker rumtemperatur, snakker vi om den temperatur, der måles bag på ovnen! Den temperatur er ikke helt den man oplever når man sidder foran ovnen. Her var temperaturen væsentlig højere, og komfort temperaturen kunne vi jo således regulere ved at stille ovnen tættere hen til bordet hvor vi sad.
Ovnens ydelse var derfor tilstrækkelig. Jeg brugte den også til at tempere rødvinen med. Ved at stille vinen godt en meter foran ovnen. Det skal dog siges at jeg glemte alt om flasken på grundt af kortspil, og da jeg endelig tog fat i flasken var den meget varm. Vi åbned ikke flasken den aften. ingen af os havde lyst til"gløgg"

Skriv en tekst her
Vintercamping i telt KaminX K-304

Lørdag var vi igen på messen det meste af dagen (kommer særskilt billedserie) Og da vi kom tilbage til teltetfor at slappe af, havde e´n fra vores Outwell facebook gruppe stille en bakke ind med friskbagte fastelavnsboller ind til os. Det var virkelig sødt gjort Lisbeth!

Vi havde besøg af Mikrofon og kameraholdet fra altomcamping.dk se mere her